5 Eenvoudige Manieren om meer Interactie te Genereren via Sociale Media

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Het is donderdag middag, het is 10 over 4, tijd voor een nieuwe blog met tips om jouw online afdruk te vergroten en problemen aan te pakken waar 80 % van ondernemend Nederland last of moeite mee heeft.

We hebben het allemaal meegemaakt. Zorgvuldig een mooie Facebookpost voorbereid en online gezet, maar na een flink aantal keer je pagina ververst te hebben zie je dat mensen de post wel gezien hebben, maar helaas zonder reactie of interactie.

Je post bevat kwalitatieve informatie, maar daarnaast zijn er veel andere factoren waardoor het weinig tot geen interactie levert.

In deze blog vind je 5 goede tips om meer interactie te krijgen via sociale media.

#1. Gebruik Afbeeldingen

Deze spreekt voor zich. Bevat jouw stuk alleen tekst? Dan zullen mensen er waarschijnlijk al voorbij gescrold zijn voordat ze ook maar een letter hebben gelezen. Een opvallende afbeelding is een uitstekende manier om de aandacht van de kijker te trekken.

Het is echter wel belangrijk dat de afbeelding relevant is om interactie te garanderen. Hieronder een aantal statistieken:

  • Op Facebook zorgt het gebruik van een afbeelding voor 53% meer likes (bron)
  • Het gebruik van een afbeelding op Facebook zorgt voor 104% meer comments (bron)
  • Tweets met afbeeldingen zorgen voor 150% meer retweets (bron)

Daarnaast kunnen de afmetingen van de afbeeldingen zelf ook invloed hebben. Facebook geeft vaak aanbevelelingen wanneer je een post plaatst. Wil je meer informatie over de actuele afmetingen die facebook hanteert? Neem dan contact met ons op.

#2 Timing

De timing van je berichten kan veel invloed hebben op de interactie van je berichten. Simpeler gezegd: als je doelgroep niet online is zullen ze ook geen interactie vertonen.

Dat is het simpele antwoord natuurlijk. De volgende vraag is: wanneer is mijn doelgroep wél online?

Er zijn vele onderzoeken gedaan die de beste tijden om te posten analyseren. Dat is fijn, maar die optimale tijden zullen natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde zijn. Daarnaast ben je natuurlijk zelf niet altijd online om op de ideale tijd iets te posten.

Gelukkig zijn er websites die je helpen om zowel te analyseren wanneer je doelgroep online is, én waarmee je je berichten kunt inroosteren die dan automatisch op de geselecteerde tijdstippen online gaan.

Zelf gebruiken wij hiervoor buffer.com.

Met behulp van deze tool kun je je berichten dus van tevoren creëren en buffer.com zorgt er automatisch voor dat deze op de juiste tijden online gaan. Jij hoeft dus achteraf alleen je mooie resultaten te bekijken.

#3. Gebruik Emotie

Als jouw content geen emotie oproept bij jouw lezers, dan wordt het niet vaak gedeeld. Want wie deelt nou iets waar hij of zij niks bij voelt?

Gelukkig zijn er vele verschillende emoties die een post kan opwekken bij je bezoekers. Een onderzoek van Coschedule laat zien dat positieve emoties het beste werken om meer betrokkenheid te creëren.

Emotie

Als jij dus een manier vindt om deze positieve emoties bij mensen op te wekken, zul je dat merken in de betrokkenheid van je berichten. Daarnaast zorgt dit ervoor dat mensen een positief gevoel krijgen bij jouw bedrijf of merk.

Het gebruik van een emotionele titel kan daarnaast ook de aandacht opwekken, waardoor mensen nieuwsgierig worden en jouw content gaan lezen.

#4. Laat je persoonlijkheid zien

Sociale media is iets wat vaak gebruikt wordt door mensen voor ontspanning. Wanneer jij heel professioneel of corporate over komt op sociale media, kunnen mensen snel hun interesse verliezen.

Het kan lastig zijn om de juiste persoonlijke benadering voor je merk op sociale media te vinden. Een goed voorbeeld hiervan is Coolblue.nl:

Coolblue

Je ziet hier goed dat zij hun stijl aanpassen op de reactie die zij krijgen, waardoor er een aangename interactie uit volgt.

Een goed idee is dus om de interactie of dialoog aan te gaan met jouw volgers, met als enige doel om de connectie met je volgers te versterken. Wanneer jij met oprechte intenties het gesprek aangaat of open staat voor feedback van je klanten, dan zorgt dat ervoor dat zij jou meer gaan vertrouwen.

Daarnaast is het omgaan met fouten of klachten ook van belang. Als jij hier op een goede manier mee omgaat, dan zal dat de opinie van jouw merk op de lange termijn versterken. Je helpt niet alleen de persoon met de klacht, maar ook de observerende mensen kunnen zien hoe jij omgaat in die situaties.

#5. Wees actief in community’s / Like en reageer op andermans berichten.

Wanneer jij een blog hebt zullen er andere blogs zijn die over soortgelijke onderwerpen praten. Actief zijn op deze blogs kan ervoor zorgen dat anderen ook meer betrokken raken bij jouw blog.

Het is niet verstandig om expliciet reclame te maken voor je eigen blog. Opnieuw is een oprechte intentie van belang. Een reactie plaatsen omdat je oprecht vindt dat het een goed artikel is, inhoudelijk iets toevoegen of een oprechte vraag stellen zorgt ervoor dat mensen jouw reacties op prijs stellen.

Daarnaast kun je bij veel blogs wel een indirecte link hebben in je naam dat naar jouw eigen blog verwijst. Wanneer jij oprecht en nuttig participeert in andere community’s zorgt dit ervoor dat mensen meer geïnteresseerd worden om naar jouw eigen blog te gaan en daar te reageren.

Conclusie

Het opvolgen van deze tips kunnen binnen korte tijd al meer interactie opleveren op jouw sociale media. Wanneer je deze tips echter consistent implementeert op jouw sociale media, zorg je ervoor dat je op de lange termijn een sterke connectie opbouwt met jouw volgers.

Wil je meer weten over hoe jij klanten kan werven via social media of heb jij geen tijd om je hier mee bezig te houden? Neem dan contact met ons Social team op en zei helpen je graag verder!

Wil je deze blog delen?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Jeffrey Schoo

Jeffrey Schoo

Volg ons!

Laatste commercial

Wil je weten wanneer er een nieuwe post van websiteboost online staat?

Doe nu de WebsiteCheck