Hoe formuleer je je bedrijfs- en marketingdoelstellingen?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Uw Marketing specialist

‘Meer omzet’ is geen doel op zich

Vanzelfsprekend wil je je onderneming laten groeien en je wilt wel een digitaal communicatiebureau onder de arm om aan je marketing te sleutelen. Dan komt plots de charmante accountmanager langs en vraagt “Wat is jouw doelstelling?“. Als zaakvoerder ben je al gauw geneigd om te zeggen: meer omzet en meer contactaanvragen genereren.

En dat is niet verkeerd, maar ze zijn verre van voldoende om je bedrijf zo efficiënt mogelijk te laten groeien. Want: een goed omschreven doel geeft richting en vertelt je wanneer je geslaagd bent in je opzet. Daarom is het belangrijk om doelstellingen zo concreet mogelijk te formuleren.

Hoe bepaal je je doelstelling?

Driehoek

Eerst en vooral is het belangrijk om te begrijpen wat het verschil is tussen bedrijfs- en marketingdoelstellingen, en KPI’s (Key Performance Indicator). Een bedrijfsdoelstelling bevat de missie en visie van je onderneming, terwijl marketingdoelstellingen de aanpak van je bedrijfsdoelstelling vertalen. En KPI’s meten het resultaat van je doelstelling. De indeling van hoe je te werk gaat, is als volgt: Visie> Bedrijfsdoelstelling > Marketingdoelstelling > KPI’s.

Een bedrijfsdoelstelling bevat de missie en visie van je onderneming. Marketingdoelstellingen formuleren de aanpak van je bedrijfsdoelstelling. KPI’s meten het resultaat van je doelstellingen

Bedrijfsdoelstelling: bepaal waar je naartoe wilt

Om een goede bedrijfsdoelstelling te formuleren, bedenk je waarom je onderneming bestaat en hou je daarbij ook rekening met haar ambities. Een veelgebruikte techniek is de ​‘golden circle’ van Simon Sinek.

Marketingdoelstelling en KPI’s: bepaal mijlpalen en targets

Marketingdoelstellingen vertalen de aanpak van je bedrijfsdoelstelling. Specifieke marketingdoelstellingen geven een duidelijke richting en stellen gerichte targets of mijlpalen op om je bedrijfsdoelstelling te evalueren. Meten, en bepalen of je je doelstelling behaald hebt, doe je met KPI’s.

Soorten marketingdoelstellingen:

  • Awareness: de juiste doelgroep bereiken
    KPI: aantal (#) bereikte mannen tussen de 20 – 30 jaar (om maar een voorbeeld te noemen)
  • Lead generation: kwalitatieve bezoekers aantrekken
    KPI: x % meer offerteaanvragen
  • Conversion: bezoekers aanzetten tot de juiste actie (denk aan aankopen of offerte goedkeuren)
    KPI: aantal (#) omzet gegenereerd
  • Engagement: klantenloyaliteit versterken
    KPI: Customer Lifetime Value met x% verhogen

Maak je doelstellingen slim

Om een doel zo concreet mogelijk te maken stel je W-vragen:

  • Wat wil je precies bereiken?
  • Wanneer gaat het gebeuren?
  • Waar gaat het gebeuren?
  • Waarom wil je het bereiken?
  • Wie is erbij betrokken?

Gebruik hiervoor de SMART-techniek.

Wil je deze blog delen?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Jeffrey Schoo

Jeffrey Schoo

Volg ons!

Laatste commercial

Wil je weten wanneer er een nieuwe post van websiteboost online staat?

Doe nu de WebsiteCheck