Hoe begin ik aan online marketing in een traditionele organisatie?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Ook in 2018 zijn er nog organisaties die nog niet zijn gestart met het strategisch inzetten van online marketing. Vooral binnen traditionele organisaties kan ‘het internet’ eng gevonden worden. Hoe je omgaat met deze conservatieve houding? We delen vier praktische punten.

1. Begin bij het begin
Starten met online marketing begint bij het bedenken van doelen. Begin met het in kaart brengen van je eigen organisatie: wat zijn de producten en diensten die worden aangeboden? Maak de voordelen die deze producten/diensten bieden concreet: dit zijn de pijn verzachters. Door op deze manier te beginnen is het makkelijk om alle vervolgstappen te toetsen aan het marketing model.

Vervolgens ga je in gesprek met je collega’s. Je werknemers en collega’s kunnen je ongetwijfeld van inzichten voorzien, ga wel alle afdelingen langs! Achterhaal welke resultaten zij nastreven, welke taken zij daarvoor uitvoeren en wat de pijnpunten zijn die zij ervaren.

Vul je strategie voor online marketing, zoals je die voor je ziet, in op een leeg papier. Hiermee breng je in kaart hoe online marketing vanuit de organisatie werkt en bijdraagt aan resultaten. Het laat zien hoe het waarde toe gaat voegen aan de doelstellingen en de huidige marketingactiviteiten.

2. Neem mensen mee
In een traditionele omgeving kan iets nieuws als online marketing ‘eng’ gevonden worden. Dat is ook niet gek wanneer mensen het niet kennen. Daarom is het van groot belang om je collega’s in een vroeg stadium mee te nemen in je verhaal.

Heb je de bovengenoemde analyse af? Deel je bevindingen met ze! Zorg dat je open staat en ruimte laat voor feedback zodat je uiteindelijke ‘online marketing masterplan’ door iedereen gedragen wordt. Vertel ook steeds waarom je dit doet. Verwijs naar bepaalde pijnpunten die online marketing kan verlichten. En maak het concreet. Wanneer een marketeer heeft benoemd dat hij niet weet wat de effectiviteit is van zijn advertenties, stel jij voor om een specifieke landingspagina te maken en in de advertentie hiernaar verwijzen. Win je case door de cijfers!

3. Begin: klein & schaalbaar

Het is niet altijd mogelijk om de prestaties van online marketing te voorspellen. Daarom is het advies om zaken op kleine schaal te testen om bewijs te verzamelen. Zie het als mini-pilots die je draait. Goed om te onthouden is om schaalbare tests te doen: test klein en, wanneer het goed draait, rol je het verder uit.

Zodra je weet dat je vervolgstappen wilt zetten op het gebied van online marketing, is het belangrijk om te kijken naar de ‘wie’. Wie gaat zich bezighouden met de online marketing vraagstukken? Hierbij kun je iemand ‘in-house’ inzetten of aannemen, of een bureau inschakelen. Vooral als er intern nog weinig meters zijn gemaakt als het gaat om online marketing kan een bureau inschakelen veel voordelen bieden in de eerste fases.

4. Vier successen, reflecteer op flops
In een traditionele organisatie is het belangrijk om mensen betrokken te houden. Betrek je collega’s daarom bij de vervolgstappen die je neemt. Deel successen. Ging iets niet zoals je voor ogen had, bekijk dan samen of je kunt vinden waar dit aan ligt en probeer het nog eens. De vierde tip geldt voor het gehele proces, en eigenlijk al je marketingactiviteiten: werk samen.

Deze vier punten zijn een greep uit de tips die je helpen opstarten met online binnen een traditionele organisatie! Wil je deze tips en meer uitgelegd hebben in een cursus!? Neem dan contact met ons op! 

WebsiteboostBV

WebsiteboostBV

Volg ons!

Laatste commercial

Wil je weten wanneer er een nieuwe post van websiteboost online staat?

Doe nu de WebsiteCheck