Typefouten. De nachtmerrie van iedere publisher

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Het gebeurt iedereen wel eens. Een typefoutje. Op zich niet zo erg. Behalve wanneer je iets moet publiceren. Dan kan het funest zijn. Een typefout staat niet alleen slordig maar werkt ook storend en leidt af. De geloofwaardigheid van je verhaal staat op het spel. Voor bedrijven en merken geldt dat er snel een sluier van imperfectie over de rest van je bedrijf gaat.

Blind voor je eigen teksten

Hoe komt het dat je in je eigen teksten meestal de spelfouten over het hoofd ziet?

Typefout supermarkt

Schrijven is een complexe taak. Je moet een betekenis overbrengen door middel van tekens. Wat iets heel onnatuurlijk is. Dit vergt veel van je concentratie. Om niet helemaal opgeslokt te worden door je bezigheden en hersencapaciteit vrij te houden, halen je hersenen een trucje met je uit. We focussen tijdens complexe taken niet op details, maar we proberen het overzicht te bewaren en de grote lijnen te zien. We zetten onze zintuigen in om waar te nemen en combineren onze waarnemingen met wat we verwachten te zien.

Zodra je je eigen teksten leest, weet jij al wat je geschreven hebt. Je hebt het immers zelf bedacht. Omdat je verwacht dat een tekst op een bepaalde manier is geschreven, zie je gemakkelijk je eigen fouten over het hoofd. De tekst op je beeldscherm concurreert dus eigenlijk met de versie in je hoofd.

Controleert voor u publiceert !

Laat je teksten daarom altijd door een ander lezen voordat je deze publiceert. En zorg ook dat je systemen inbouwt in je organisatie waardoor er altijd andere ogen over je teksten gaan voordat teksten live gaan. Onderstaand voorbeeld is er zo één. Niet alleen heeft iemand deze poster gemaakt. Waarschijnlijk heeft een ander hem opgehangen. Dit zou ook weer een controlemoment kunnen zijn geweest.

Nog erger is wanneer de fout niet gecorrigeerd wordt. Dat straalt niet echt betrokkenheid uit. Zeker op productverpakkingen van A-merken kan het voor imagoschade zorgen. De consument zal dezelfde slordigheid verwachten van het product zelf.

 

Typefout Honig
Parika ipv paprika. Staat al sinds begin 2016 fout voorop de verpakking van de nasi speciaal van Honig

Verschillende soorten schrijffouten

Spelfouten: spelfouten zijn overtredingen van de spellingsregels. Hoewel je een spelfout per ongeluk kunt maken, maak je een spelfout meestal als je eigenlijk niet weet hoe je het woord schrijft. Schrijf je een woord met of zonder samenstellingsstreepje (adjunct directeur of adjunct-directeur), schrijf je een woord met of zonder hoofdletter (engelstalig of Engelstalig), schrijf je een woord met een c of met een k (reakties of reacties)?
Typefouten: Typefouten zijn foutjes die je per ongeluk maakt tijdens het schrijven/typen van een tekst. Je schrijft bijvoorbeeld vna, terwijl je van bedoelt.
Taalfouten: Taalfouten zijn grammaticale fouten of verkeerd gebruikte woorden. Je schrijft die terwijl het dat moet zijn. Of de woordvolgorde in de zin is niet juist.
“Schrijf nooit als je haast hebt. Haastige spoed is zelden goed.”

Tips om spelfouten te voorkomen.

Gelukkig zijn er manieren om fouten in je eigen teksten te achterhalen en te voorkomen. Door tijdens het schrijven de spellingscontrole aan te zetten, voorkom je al veel fouten. Maar vertrouw nooit volledig op de spellingscontrole van je tekstverwerkingsprogramma. De volgende tips helpen je om fouten te achterhalen en te voorkomen:

Laat je tekst altijd door een ander lezen. Iemand die met een frisse blik ziet vrij snel of er fouten in staan.
Schrijf een tekst op een plek waar je je goed kan concentreren. Als je afgeleid wordt, liggen spelfouten op de loer.
Bedenk voordat je gaat schrijven waar je tekst over moet gaan. Een goed begin is het halve werk. Bepaal daarom vooraf wat het doel van je tekst is en wat een logische opbouw van je verhaal is. Hiermee voorkom je veel knip en plakwerk achteraf waardoor soms wonderlijk zinnen kunnen ontstaan.
Als je tekst klaar is, leg hem dan weg. Kijk er een later nog een keer goed naar.
Een tekst printen. Je kunt een tekst beter controleren als je het op papier in handen hebt. Pak een pen en verbeter je teksten direct daar waar nodig.

 

Mailchimp
Gebruikers van de mailingdienst Mailchimp kennen deze knop wel. Dit is het moment in een campagne waarop je zeker moet weten wat je doet en ben je nog maar één klik verwijderd van een geweldige mailing of een groot fiasco.

 

Bron: Why It’s So Hard to Catch Your Own Typos by Nick Stockton en Tom Stafford, verbonden aan de Universiteit van Sheffield:

WebsiteboostBV

WebsiteboostBV

Volg ons!

Laatste commercial

Wil je weten wanneer er een nieuwe post van websiteboost online staat?

Doe nu de WebsiteCheck