Strips en Online Communicatie

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Dit leer je van strips over onlinecommunicatie

“Lees toch eens boek” mekkerden je ouders vroeger als je een strip las. De Eppo, Donald Duck, Asterix & Obelix, Storm. Je kon erin verdwijnen. Strips zijn prachtvoorbeelden voor onlinecommunicatie. Bekijk 5 tips.


Als iemand iets van strips weet, is het freelance stripmaker Wilma van den Bosch. Ze tekent én schrijft al ruim 33 jaar voor de Nederlandse Donald Duck. En onder (veel) meer voor uitgeverij Clavis en spellengigant Jumbo. “Je kan toveren met pen en papier, dat ontdekte ik als kind. Ik ben het altijd blijven doen.”

Elk plaatje heeft een eigen taak

“In een strip vertel ik een spannend verhaal of een grap. Het eind bedenk ik eerst, dan de rest. Elk plaatje leidt naar het einde, die route moet functioneel zijn.”

Een verhaal neemt je mee, vertelt je wat er gebeurt en schept een verwachting.

Een goede online flow doet hetzelfde. Ieder onderdeel heeft een taak, het staat er niet zomaar. Van de onderwerpregel in een mail (lees me) tot de short copy bij de laatste call to action (klik, je krijgt er geen spijt van).

Beeld werkt samen met tekst

“De Donald Duck heeft de rubriek ‘Mickey lost het op’, een ‘whodunnit’. Daarin zijn details belangrijk. De modderige schoenen van de butler bijvoorbeeld, die wijzen terloops naar de dader. Het verhaal versnellen, kan met een tekstje. ‘Een week later…’ of ‘Terug in Antwerpen…’ De lezer maakt een sprong in de tijd.”

Art & Copy, een fantastisch paar. Als het goed is, leven ze in harmonie. In een optimale online flow zijn design en copy sámen gecreëerd door de UX-designer en copywriter.

Het ontwerp en de tekst zijn afhankelijk van elkaar. Voor een goed resultaat kun je het één niet onafhankelijk van het ander ontwikkelen.

Het totaalplaatje is óók belangrijk

“Ik begin met krabbeltjes en stokpoppetjes. Het hele verhaal teken ik uit in het klein, ik maak alle vakjes. Ik begin met het geheel, dan kan ik het overzien. Soms zie ik dan: ‘Dit kan weg, ik begin gewoon hier’. Ik weet waar ik heen wil.”

Een strippagina is geen verzameling plaatjes. Aan het uiterlijk van de totale pagina wordt aandacht besteed.

Dat is bij een customer journey net zo belangrijk. Het geheel moet een prettig gevoel bezorgen en gericht zijn op één actie. Wat gaat een bezoeker online doen? Zonder hobbels en in een consistente beleving.

Corporate: geen stijl, wel signatuur

“Het verhaal wordt altijd door één persoon getekend. Zo houd je een eenheid in stijl.”

Donald Duck wordt gemaakt door duizenden tekenaars en copywriters. Hoe zorg je dat er niet duizenden verschillende Ducks zijn?

Houd vast aan een tone of voice, aan een merk. Als ziel van je communicatie. Een eigen signatuur mag natuurlijk. Per copywriter, uiting, land of product. Dat is iets anders dan een eigen stijl. Van die stijl, is er maar één. Net als Donald Duck. 

 

Compact schrijven

 “Ik geef toe: ik ben te lang van stof. Ik houd een 8-jarige lezer in gedachten en ben bang dat die het anders niet begrijpt. Gelukkig zijn er goede tekstredacteuren die het inkorten. Je moet jonge lezers niet onderschatten!”  

 

Tekst in strips is kernachtig. Kleine tekst- of denkwolkjes, balkjes met beschrijving, alleen woorden. Strips zijn een short copy-schoolvoorbeeld.

We hebben de neiging veel uit te leggen. Misschien is de gebruiker slimmer dan je denkt. Bedenk op welke plek informatie nodig is om door te kunnen in de flow. Niet relevant? Weg ermee. Dat is alleen maar ruis.

Koop gerust een Donald Duck of Asterix & Obelix. Uitstekend studiematriaal.

 

WebsiteboostBV

WebsiteboostBV

Volg ons!

Laatste commercial

Wil je weten wanneer er een nieuwe post van websiteboost online staat?

Doe nu de WebsiteCheck